MİLLİYET CADDE – 20 HAZİRAN 2013 PERŞEMBE  –  ALİCE

Eğlence sektörünün trend araştırmasına göre ‘yeni’ olana çok büyük bir açlığımız var ama bunları çok hızlı tüketiyoruz ve yine çok hızlı bir şekilde bunlardan vazgeçebiliyoruz.

Bahçeşehir Üniversitesi Kreatif Endüstriler Merkezi, URU Group için bir araştırma yaptı.
Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı ve BAU Kreatif Endüstriler Merkezi Direktörü Haluk Gürgen’le ekibinin yaptığı çalışma, Türkiye’deki eğlence sektörünün ilk trend araştırması olması açısından önemli.
Türkiye’de kimlerin, nasıl eğlendiğini, dünyada ve Türkiye’deki trendlerin ne olduğunu, eğlence biçimindeki değişimi, İstanbul’un hangi semtlerinin revaçta, İstanbul’un Türkiye’nin diğer illerindeki eğlence yaşamını nasıl etkilediğine dair önemli ayrıntılar var ‘Türkiye Kültür, Sanat ve Eğlence Trendleri Araştırması’nda…
İşte o araştırmanın sonuçları:

Türkiye’de kimler eğleniyor?
‘Jet-Set’ tabir edilen ve en üst gelire sahip kişiler. Bunların bir kısmı magazin programlarına da konu olan ‘celebrity’ statüsündeki insanları da içeriyor.
Üst gelir grubundan, ancak bu grubun daha ortalarında yer alan, iş dünyası mensupları.
Yine üst gelir grubundan, ancak daha ‘alaturka’ tabir edilecek, daha yerel-geleneksel denebilecek eğlence tercihlerine sahip olanlar.
Üst-orta sınıfın çeşitli kademelerinde bulunan, finans-bankacılık gibi sektörlerde ya da medya, reklamcılık, sanat gibi yaratıcı endüstrilerde çalışanlar.
Orta sınıfta bulunan, geliri daha düşük olmakla birlikte, ‘bohem-burjuva’ tabir edilen yaşam tarzlarıyla eğlence trendlerini belirlemede etkili gruplar. Bunlar hem ‘kentli-burjuva’ tarzlara sahipler ama daha eleştirel bir tavır alarak ‘bohem’ bir duruştalar.
Gençler. Hem öğrenci gençlik, hem de çalışma hayatına erken katılanlar, genç kategorisini genişleterek çeşitlendirdi. Vakıf üniversitelerinin artmasıyla da harcama kapasitesi daha yüksek bir gençlik kesimi daha çok eğlence hayatına katıldı.
Eskiden varlıkları çok bilinmeyen ya da görmezden gelinen muhafazakârlar… İslami duyarlılıkları yüksek ama artık dünyeviliğe daha açık, tüketimden kaçmayan ve modern yaşam tarzlarına yaklaşan gruplar artık daha çok eğlence hayatında yer alıyor.
Kendi eğlence tarzlarını yaratan etnik-dinsel gruplar. Örneğin Kürtler, Aleviler…

ARAŞTIRMADAN SATIR BAŞLARI

KÜRESEL TRENDLERE HEMEN ALIŞIYOR, ERKEN SIKILIYORUZ

İstanbul, dünyadaki trendleri yakalıyor mu? Yoksa kendine özgü bir eğlence modeli mi var?
İstanbul dünya trendlerini izlemekte çok başarılı. Hem küresel trendleri çok başarılı bir şekilde izliyor, hem de Türkiye ve İstanbul yerelliğiyle çok ilginç ve melez tarzlarda harmanlıyor. Bu anlamda kendine has bir eğlence modeli var. Ancak belirtilmesi gereken önemli bir nokta, küresel trendleri çok hızlı izleyen İstanbul’da ‘yeni’ olanın belki de gereğinden çok abartılması ama bunlardan da çok çabuk sıkılma durumunun yaşanması. ‘Yeni’ olana çok büyük bir açlığımız var ama bunları çok hızlı tüketiyoruz ve yine çok hızlı bir şekilde bunlardan vazgeçebiliyoruz.

MUHAFAZAKÂRLARIN TERCİHİ NARGİLECİLER

Şu sıralar eğlence anlamında İstanbul’da semt olarak neresi revaçta?
Galata-Karaköy-Tünel üçgeni çok ön plana çıkan bir eğlence aksını oluşturuyor. Son dönemde Karaköy’de çok ilginç, inovatif ve çekici mekânlar açıldı.
Galataport- Salıpazarı projesinin ilerlemesiyle, Karaköy-Kabataş hattına kadar bu eğilimin yayılması beklenebilir. Hatta bu nedenle, Dolmabahçe-Maçka hattının Nişantaşı-Teşvikiye’de tarihsel olarak zaten güçlü olan eğlence odağına bağlanacağını da öngörmek çok zor değil.
Bunların dışında, Anadolu yakasında Kadıköy Çarşı’yla Bağdat Caddesi aksları mevcut.
Beyoğlu her zamanki önemini koruyor ve Talimhane Projesi’nden sonra Tarlabaşı projesi de Beyoğlu’nu çok genişletecekmiş gibi görünüyor.
İki köprü arasında kalan Boğaz’ın iki yakasındaki bölümün de şimdikinden daha da ön plana çıkması çok muhtemel…
Bakırköy-Florya hattının daha da genişleyip yayılması mümkün…
Sosyo-ekonomik gelir anlamında daha ‘peripheral’ yani ‘çevre’ özellikleri gösteren diğer semtlerde çok ilginç ve yerel mekânlar açılıyor. Lise gençliğine yönelik ve gündüzden akşama dek açık dans kulüpleri, türkü barlar gibi oluşumları Gaziosmanpaşa gibi semtlerde görüyoruz.
Nargile kafelerse hemen her semtte mevcut ve alkol kullanmayan daha muhafazakâr müşteriye önemli sosyalleşme/eğlenme imkanları sunuyor.

GÜNÜN SÖZÜ
Siyasetçi gelecek seçimi, devlet adamı gelecek kuşağı düşünür. (James F. Clarke)