Portakal’da “Kuma” krizi

MİLLİYET CADDE  –  20 Eylül 2012 Perşembe  ALİCE

Altın Portakal’da yarışacak filmlerden ‘Kuma’nın yönetmeni Umut Dağ aslen Türk ama Avusturya vatandaşı olduğu için ‘Ulusal Film Kategorisi’nde yarışamıyor. Umut’tan ısrarla istenen şey, olmayan bir T.C. kimlik numarası!

Bu yıl 6-13 Ekim arasında gerçekleştirilecek 49’uncu Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde
11 film yarışacak.
O filmlerden biri de ‘Kuma’…
Filmin yapımcısı ve yönetmeni Umut Dağ…
Nihal Koldaş, Begüm Akkaya, Vedat Erincin, Murathan Muslu, Alev Irmak, Dilara Karabayır, Merve Çevik, Abdulkadir Gümüş ve Aydemir Gündüz’ün oynadığı filmin konusuysa şöyle:
“İç Anadolu’nun bir köyünde yaşayan Ayşe (Begüm Akkaya), gelin olarak biraz uzaklara, Avusturya’nın başkenti Viyana’ya gider. Ailenin annesi Fatma (Nihal Koldaş), üzerine kuma getirilmesine razıdır, hatta bu onun fikridir. Çünkü yakalandığı kansere yenik düştüğü anda eşinin ve çocuklarının emin ellerde olacağı kanaatindedir. Fakat ailenin iki kızı, neredeyse kendileriyle yaşıt olan kumayı kabullenmeye yanaşmaz. Kısa süre sonra beklenmedik bir gelişme sonucu, ailenin tüm dengeleri alt üst olur.”
Umut Dağ’ın senaryosunu Petra Ladinigg’le birlikte yazdığı ‘Kuma’ çok tanıdık, bildik bir hikaye değil mi?
Çünkü bizden…
İçimizden insanların hikayesi…

Eser İşletme Belgesi
nerede?
Filmin konusu, oyuncuları bizden, ama görüntü yönetmeni, sanat direktörü, yürütücü yapımcısı, kurgucusu yabancı; Avusturyalı…
İşte zurnanın zırt dediği yer de tam burası…
Umut Dağ, başvuru formunu doldurup filminin DVD’siyle birlikte Altın Portakal’a müracaat etti.
Ön jüri, başvuran 44 film arasından finale kalan 11’i belirledi ve onlar arasında ‘Kuma’ da vardı.
Altın Portakal Film Festivali’nin ‘Ulusal Film Kategorisi’ sonuçta sadece Türk filmlerinin yarıştığı bir arena…
O yüzden festivali düzenleyen AKSAV’ın görevlileri, diğer 10 filmin yapımcısı gibi Umut Dağ’dan T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan filmi için aldığı Eser İşletme Belgesi’ni istedi.

“T.C. kimlik
numaram yok”
Dağ’ın verdiği yanıt, Altın Portakal’da ‘Kuma’ krizinin doğmasına yol açtı.
Ne mi dedi Dağ?
İşte Umut Dağ’ın Altın Portakal’da kriz yaratan sözleri:
“Kültür Bakanlığı filmime Eser İşletme Belgesi vermiyor. Çünkü Türküm, ama Türk vatandaşı değilim. Bakanlık bu belgeyi vermek için ille de T.C. kimlik numarası istiyor benden. Ama o da bende yok. Türkiye’de mavi kartla otomobil, ev alabiliyorum, ama filmime Eser İşletme Belgesi alamıyorum. Olacak iş değil. ‘Kuma’ her şeyiyle bir Türk filmi oysa… Filmim ön jüriyi geçip, finale de kaldı, ama bakanlık tutturdu T.C. kimlik numarası diye… Öyle yazıyormuş yönetmelikte. ‘T.C. kimlik numarasını yazmadan tescil edemem filmini’ diyor bakanlıktaki görevli.”

Jüri üyeleri bunu tartıştı
‘Kuma’ krizi 49’uncu Altın Portakal Film Festivali’nin Ulusal Film Yarışması’nda görev yapacak jürinin ilk kez bir araya geldiği Pera Palas’taki toplantısında masaya yatırıldı.
Hülya Avşar’ın başkanlığını yaptığı jüri üyeleri konu hakkındaki görüşlerini dile getirdi ve sonunda AKSAV yöneticilerinin şu önerisiyle sorun şimdilik ötelendi:
“Özü itibarıyla Festival Yürütme Kurulu’nu ilgilendiren bir konudur bu. Yapımcıya belli bir süre tanırız, o güne kadar belgeyi getiremezse eleriz filmi. Şayet yapımcı isterse ‘Kuma’yı uluslararası bölümde yarıştırırız.”
‘Kuma’nın yönetmeni Umut Dağ’la ilgili aldığım ekstra bilgi şu:
Dağ, Avusturya’da doğan bir Türk vatandaşı. Ancak daha sonra  askerlik yapmamak için olsa gerek, Türk vatandaşlığından çıkıp, Avusturya vatandaşı olmuş. Çifte pasaport sahibi değil yani…
O yüzden filmine Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan Eser İşletme Belgesi alması çok zor…
Bu arada yeri gelmişken şunu da vurgulamak isterim:
Altın Portakal başvurularını kabul edenler, Eser İşletme Belgesi’ni en başta sormuş olsaydı, olay bu noktaya gelmiş olmazdı.

HÜLYA AVŞAR FARKI

49’uncu Altın Portakal’ın jürisi salı günü Pera Palas’ta ilk kez bir araya geldi ve basının karşısına geçti.
Aynı salonda kısa süre önce Altın Portakal’da finale kalan filmlerin açıklandığı basın toplantısı vardı.
O gün salondaki kamera sayısı
9, başkanlığını Hülya Avşar’ın yaptığı jürinin ilk kez basın huzuruna çıktığı toplantıdaki kamera sayısı 22’ydi…
Öncekinin iki katından da fazla…
Dünkü gazetelerde görmüşsünüzdür…
Hülya Avşar’lı basın toplantısının medyaya yansıması da finale kalan filmlerin açıklandığı toplantıdan kat be kat fazla oldu.
Demem o ki, Avşar’ın Altın Portakal’a, Altın Portakal’ın da Avşar’a yaptığı katkı çok net ortada.

GÜNÜN SÖZÜ

Başını çevirip durma, aklından geçenleri okuyamıyorum sonra…