MISIR KAVGASINDAN KİM ZARARLI ÇIKACAK?

30 ARALIK 2018 PAZAR   –  MİLLİYET VATAN  –  ALİCE

Film yapımcılarıyla sinema işletmecileri arasındaki anlaşma yıllardır şöyleydi:

10 TL’lik biletin 5 TL’si sinemacının, 5 TL’si yapımcının oluyordu. CGV Mars Entertainment’in yanı sıra Pink ve Cinemarine, cirolarını artırmak için kampanyalar başlattı. Yapımcılar buna itiraz etti. Çünkü kampanyalar yüzünden yapımcıların payına düşen para azaldı. Örneğin biletin 10 TL, mısırın 10 TL olduğu sinemada CGV, ‘kampanyalı bilet’ uygulamasıyla ikisini bir arada 15 TL’ye sattığında, yapımcının payı 5 TL’den 3.5 TL’ye iniyor.
Güney Koreli CGV Mars Entertainment yönetimi, yapımcıların talebi olan, “Kampanya yapıp, bilet fiyatlarını ve payımızı düşürmeyin” talebini kabul etmedi. Salı günü toplanan bazı yapımcı ve oyuncular, gişeden kaynaklanan güçlerine güvenip ‘Organize İşler: Sazan Sarmalı’, ‘Kara Komik Filmler’, ‘Recep İvedik 6’ ve ‘Mucize 2’ filmlerini, CGV Mars’a vermeme veya vizyondan çekme kararı aldı.

Meclis gündeminde 
TBMM’de görüşülen yeni Sinema Kanun Tasarısı’na da alındı bu konu… 8’inci Madde şöyle: “Sinema işletmecileri, izleyici sayısının artırılmasına yönelik kampanya ve toplu satış faaliyetlerinin ancak film yapımcısı veya varsa dağıtımcısıyla yapılacak sözleşmeler uyarınca gerçekleştirilebileceği.”
Tasarı bu haliyle çıkarsa, yapımcılarla CGV Mars arasındaki sorun çözülecek mi? Hayır
Çünkü 2016’da 800 milyon dolar’a Mars’ı satın alıp, iki yıl içinde yeni sinema salonlarına 225 milyon TL yatırım yapan Güney Koreli CGV Mars Entertainment, “Yapacağınız her kampanya için bizden izin isteyeceksiniz” diyen yapımcıların filmini almayacak.
CGV, sinema işletmeciliğinin en büyük oyuncusu… Türkiye’deki toplam 450 sinemadan 107’si, 2.671 sinema salonundan 905’i CGV’de… Üstelik en iyi lokasyonlardaki sinemaların çoğu onlarda… Çektiği filmle çok seyirciye ulaşmak ve yüksek gişe yapmak isteyen yapımcıların kolay kolay göze alamayacağı bir risk bu…

Biletlere zam yolda 
TBMM’de görüşülen Sinema Kanunu Tasarısı’ndaki maddelerden biri de, sinema salonlarında gösterilen reklamlara getirilecek süre kısıtlaması… Tasarı kanunlaştığında, 10 dakikayı geçemeyecek sinemalardaki reklamlar… CGV Mars Entertainment’ın 2018’de gelirinin yüzde 74.2’si reklamlardan oluştuğuna göre düşünün pastanın büyüklüğünü… Bu, gelirin yarı yarıya azalması demek… Şirket bu gelir kaybının yarattığı dengesizliği nasıl sağlayacak? Sinema bilet fiyatlarına yapılacak ayarlamayla, yani zamla…

‘FİLM YAPIMCISI BİLET FİYATINA KARIŞAMAZ

Bazı yapımcıların protesto ettiği Güney Koreli CGV Mars Entertainment’ın bu konudaki tavrını merak ettim. Şirket adına sorularımı yanıtlayan kurumsal iletişim ve uyum direktörü avukat Aslı Irmak Acar, yapımcıların taleplerinin hukuki olmadığını açıkladı. Rekabet Kurumu’nun, Rekabet Kanunu’na aykırı şekilde sinema işletmecilerine bilet fiyatı dikte eden Warner Bross’a ‘Dikey Anlaşma’ nedeniyle kestiği 152 bin TL cezanın, yargı kararıyla da kesinleştiğini hatırlatan Acar, sözlerini şöyle sürdürdü: “Kanun tasarısında, kampanyaların yapımcıların iznine bağlanması Rekabet Kanunu’na aykırı… O nedenle TBMM, tasarı hakkında Rekabet Kurumu’nun görüşü alınmalı. Ayrıca pazarın yüzde 34’ü bizde… Şartlarımızı beğenmeyen yapımcı, yüzde 66’lık paya sahip diğer sinemalara filmlerini verebilir.

Sinemalar açtığımız, MardinBingölŞanlıurfaAdıyamanYozgat ve Çorum gibi lokasyonlarda insanlar, yüzde 40 oranında kampanyalı bileti tercih ediyor. Çünkü, geliri sınırlı insanlar için 5 TL bile önemli. Tüketiciyi cezalandırmıyor, ödüllendiriyoruz, ama yapımcılar bunu istemiyor.”

GÜNÜN SÖZÜ
“Hiç şüphesiz yaptığım en doğru şey, kendini vazgeçilmez sanan insanlardan uzaklaşmak oldu.” (Charles Bukowski)  

İlginizi çekecek diğer haberler