MİLLİYET CADDE – 20 Nisan 2012 Cuma  ALİCE

Siz hâlâ tutturmuşunuz, “Kral niye böyle yapıyor?” diye. Dua edin de Kral’ı yönetenler, “Dibe vurmuş müzik sektörünü ödüllendirmek niye?” deyip seneye vazgeçmesin ödül dağıtmaktan

Kral Müzik Ödülleri yaklaştıkça değerlendirmelere olan tepkiler de artmaya başladı. Gelen epostaların sahipleri, yer vermeyince şikayetlerine bu kez “Niye yazmıyorsunuz bunları?” diye bana posta koymaya başladı!
Yapmayın, etmeyin Allah aşkına!
‘Kral’dır, ne yapsa yeridir’ başlıklı yazımın mürekkebi kurumadı daha.
Ben diyeceğimi dedim zaten.
Fazlasını gerektirecek bir durum da yok ortada.
“Niye?” diye soracak olursanız, açıklayayım:
Kral TV, 90’lı yıllarda müzik dünyası için çok önemliydi.
45-50 milyon albüm satılıyordu yılda.
Kral TV’nin yayınladığı kliplerin albüm satışları üzerinde büyük etkisi oluyordu.
Artık müzik CD’si satışları yılda 10 milyon civarına düştü.
90’lı yıllarda müzik yapımcıları ciddi paralar verip, şarkıcı transfer ediyordu.
Bugün albüm çıkarmak isteyen şarkıcıların yüzde 90’ı mecburen yapımcı, müzik yapımcıları da ellerine hazır gelen albümlerin dağıtımcısı.
Şarkıcılar yapımcı oldu
Müzik dünyası öyle hale geldi ki, eskidi diye tarafına bakılmayan tirajı yakalayanları ödüle boğuyorlar.
“Koyunların olmadığı yerde bütün keçiler Abdurrahman Çelebi” durumu.
Yılda 100-300 bin arasında tiraj yakalayan albüm sayısı sekiz, bilemedin 10.
“Canım, dijital satışlar patladı” diyenler olabilir.
Doğrudur, ama müzik sektörünün kaybını karşılayacak bir şey değil bu.
MÜYAP Başkanı Bülent Forta’dan aldığım bilgi şu:
Türkiye’de internet aracılığıyla yılda 1 milyar civarında şarkı dinliyor insanlar.
Rakam büyük, ama telif geliri küçük; devede kulak gibi yani.
Müzik sektörü için geliri yüksek olan şey, parayla şarkı indirilmesi.
Türkiye’de yılda parayla indirilen şarkı sayısı 9 milyon.
Her albümde ortalama 10 şarkı olduğunu varsayarsak 1 milyon CD’ye tekabül ediyor bu.
Pazar öyle küçüldü ki!
Yıllık albüm satışları 45-50 milyondan inmiş 12-13 milyona, neredeyse yüzde 70 oranında küçülmüş bir pazar, bilin ki kimseyi ‘Kral’ diye taşıyamaz.
Şayet sesi duyulursa, ‘Kral çıplak’ diyebilir sadece.
Müziğin taşıyıcılarını değiştiren mekanik satıştan dijitale kaydıran internet, yeni kapılar da açtı insanlara.
Bir yığın para harcayıp çektikleri klibi ‘Kral’da yayınlatmak için müzik kanalının kapısında kuyruk olanların benzer bir hizmeti bedava alma imkanı var artık.
Çek keyfine göre bir klip, yükle internete.
Tıkla tıkla izle.
Siz hâlâ tutturmuşunuz, “Kral niye böyle yapıyor?” diye.
Dua edin de Kral’ı yönetenler, “Dibe vurmuş müzik sektörünü ödüllendirmek niye?” deyip seneye vazgeçmesin ödül dağıtmaktan.

‘KADIN AĞZI TÜRKÜLER’ NELER ANLATIR, NELER?
“Kadın ağzı türküler, kadınların yaktığı türkülerdir.
Kadınların yaktığı türkülere baktığımızda doğumundan ölümüne kadar, bir kadının yaşadığı her şeyi görür, izler, yaşadıklarına tanıklık edersiniz.
Hikaye değildir, gerçektir, yaşanmıştır birçoğu, tanıdık gelir sizlere bir yerlerden.
Kadınların dünyasını, isyanlarını tüm samimiyetleriyle taşır getirir bize ‘kadın türküleri’. Annesiyle, babasıyla, ağabeyiyle, kocasıyla konuşamadıklarını, onların yüzüne haykıramadıklarını ‘türkü yakarak’ dile getirir.
Çoğunlukla kendi kendiyle konuşur, kendi kendine söylenir; aile içinde uğradığı ayrımcılığa, ‘anamın oğlu var, beni n’eylesin?’ diyerek isyan eder.
Sadece acı, elem, keder, yakınma yoktur; mizahi öğeler de taşır ‘kadın ağzı türküler’.
Yalnızca aile içinde olanlara dair değildir söyledikleri; toplumsal olayları da kendince yorumlar, yönetenleri, ezenleri apaçık eleştirir; ‘uyu deme uyuyamam, sus deme, susamam’ diyerek.
‘Haydin bacılar, kalkın halaya, haydin bacılar, bitsin acılar’ diyerek de ayaklanmaya çağırır kadınları.
Kısacası; kadınların ve erkeklerin dünyasını öyle incelikli, öyle sahici anlatır ki kadın türküleri, nutkunuz tutulur. Yaşadıkları tüm acıları, zorluklara rağmen hayata tutunmayı başarmış kadınların hikayeleridir bunlar. Güçlenirsiniz her dinleyişinizde, her mırıldanışınızda.”
Kardeş Türküler’in solisti Feryal Öney, bunları yazdı Züleyha’nın Kalan Müzik’ten çıkan ‘Benden’ albümünün önsözüne. Öney, kadın ağzı türkülerin, kadınların dünyasında neye karşılık geldiğini çok güzel anlattı.
Hasan Saltık’ın önerisiyle ‘Kadın ağzı Anadolu türküleri’ni söyledi albümünde Züleyha.
Kadın ağzı türküleri erkeklerin, erkek ağzı türküleri kadınların söylemesine oldum olası itiraz etmiş biriyim. Züleyha’nın bu albümünü beğenmemin en büyük sebebi bu olmalı.

GÜNÜN SÖZÜ

Yükselirken kırarak çıkarsan,düşerken tutunacak dal bulamazsın.